Mercedes benzinemotor met Hymer opbouw uit 1980
In mei 2021 reageer ik via een advertentie op een Duitse website op een camper. Het betreft een Mercedes benzinemotor met een Hymer opbouw uit 1980.
Als er contact is met de eigenaar besluit ik de maandagochtend daarop de auto te pakken richting Hannover.
Na een rit van 450 km kom ik aan in een klein dorp. Op de afgesproken plek ontmoet ik de eigenaar die naast deze Mercedes camper ook vele oude oldtimers heeft staan. Hij vertelt waarom hij en zijn vrouw een andere camper, een Hymer uit 1994, fijner vinden voor hun werk als “Meister” van het goedkeuren van oude oldtimers op beurzen, zoals ook de Autotron in Rosmalen.
Als ik de papieren controleer is mij al snel duidelijk dat de eigenaar veel verstand heeft van motoren. Een perfect onderhouden T6 650 Mercedes 2.4 liter benzinemotor (M115) met 224.000 km op de teller. Als ik de olie controleer die 3000 km geleden is vervangen, merk ik dat die helder van kleur is. Na het starten is voor mij duidelijk dat deze originele camper mee naar Nederland gaat.

De rest van de ochtend leer ik de eigenaar en de camper goed kennen. De Duitse kwaliteit van deze camper is overal zichtbaar. Op een paar kleine onderdelen die ontbreken na (aqua 8 waterpomp en 14 liter warmwaterboiler) werkt alles goed. Het interieur is in tact maar heeft na 41 jaar wel zijn gebruikssporen. Zo zijn de stoelen bedekt met een hoes en is het hefbed buiten werking gezet.
We maken een afspraak over de verkoop en met een goed gevoel rij ik terug naar Nederland.
In Nederland bedenk ik een plan hoe ik de camper over de weg terug kan rijden. De eigenaar komt mij tegemoet en we spreken een week later af bij de Duits/Nederlandse grens. Na de overdracht rij ik rechtstreeks naar Worldwide transit in Tilburg waar de camper wordt aangeboden aan de RDW.
In mei 2021 komt de camper op een Nederlands kenteken. Helaas is de camper 2 jaar te jong voor een oldtimer kentekenplaat, maar ik mag de weg op. De wegenbelasting volgt spoedig met de mededeling dat de camper onder de oldtimer regeling valt en dus vervalt de belastingplicht.
De stof van de banken is nog in redelijke staat, maar de stof van de stoelen is versleten en gescheurd. Omdat ik één geheel wil houden qua stof, kies ik ervoor om de stoelen opnieuw te bekleden.
De huid van de camper heeft er na 41 jaar voor gezorgd dat de lak niet meer overal aanwezig is. Het dak is nagenoeg kaal en de rubbers van de ramen zijn hard. Ik kies ervoor om de buitenkant ook aan te pakken.
De karakteristieke elementen van de camper blijven overal in tact, ik kies er wel voor om alle bruine leren elementen in het interieur te behouden, maar de wanden (M-tex) op te frissen met krijtverf.
Het onderstel en de wielen zijn in goede conditie en hebben alleen onderhoud nodig om roestvorming tegen te gaan. De motor en versnellingsbak worden nagekeken in Helvoirt en ik krijg het advies dat een kleine beurt voldoende is.
Het stuurhuis is in 2015 gereviseerd en de remschijven zijn nog in prima conditie. Omdat de rubbers mijn aandacht hebben, wil ik tijdens de renovatie bekijken waar ik deze kan herstellen of vernieuwen.
Het gas, licht en water worden nog helemaal nagekeken, zo werkt de koelkast wel op gas maar niet op 220/2v.
Het projectlijstje is compleet zodat er nu kan worden begonnen met de renovatie.
De renovatie
De voorstoelen gaan eruit en alle bewegende delen worden nagekeken. Ik kies voor twee kleuren leer, waarbij het donkerbruine gedeelte perfect past bij het bestaande interieur. De vulling van de stoelen is nog helemaal intact en een biesrandje maakt de stoelen af.
Nu de voorstoelen eruit zijn is er ruimte om het hefbed van 75kg aan te pakken. Een klusje dat uiteindelijk 2 weken gaat duren. De uitdaging is om de juiste gasveren te vinden die ervoor zorgen dat de stalen ombouw makkelijk omlaag gaat, maar ook in de laagste stand blijft staan. Via Hymer krijg ik niet de juiste Nm te horen die nodig zijn voor de gasveren. De hulp komt via de website gasveren.nl, waar wordt meegedacht voor het vinden van de juiste veren. Na montage en borgen met splitpennen werkt het hefbed weer zoals het hoort.

De zomer begint en de huid van de camper is nu aan de beurt. Voor de lak heb ik gekozen voor Sigma Allure RAL9001 creme wit. De onderste strook maak ik okergeel. Het dak is na jaren in de zon geheel blank geworden en de aanhechting van het rubber is waterdicht. Ik kies ervoor om het dak te verstevigen door het mee te verven. Zo geeft de lak een extra afdichting.
De raamrubbers zijn redelijk hard, maar omdat ze nog wel goed sluiten kies ik ervoor om deze niet te vervangen. Alle zwarte onderdelen zoals de bumper en de grill worden opnieuw gespoten.
Het achterraam was dichtgemaakt omdat daar de fietsendrager zat. Via marktplaats vind ik twee originele "raam vastzetters" waarmee het raam weer open en dicht kan.
Omdat de rubbers ontbreken wordt de sierrand rondom de camper alleen bij de motorkap verwijderd. Dit is meteen een mooie kans om de geroeste ruitenwisser stangen aan te pakken.
De originele zonneluifel is aanwezig, maar het oude zeil is gescheurd. Ik kies ervoor om de gehele zonneluifel te restaureren. Het aluminium mechanisme is gelukkig nog goed. Voor de stof kies ik voor een gestreepte outdoorstof. De luifel en straks ook de ramen aan de buitenkant krijgen deze lichte waterafstotende stof.
Juli, het interieur krijgt dezelfde kleurencombinatie als de huid van de camper. Ik kies voor de krijtverf variant van Puur met de kleurcode RAL 9001 crèmewit en oker geel voor alle draaiende delen zoals deuren en lades. Het plafond krijgt een extra balk ter versterking van de wanden. Uiteraard komen alle originele bruine grepen terug. In de hangkast was een TV paal was geplaatst. Deze wordt verwijderd en een extra legplank zorgt voor een betere indeling. De elektra wordt nagekeken op zowel 12 als 220 volt. Al snel blijkt de koelkast het niet te doen op 220/12v.
De rondzit achterwand met de oude bekleding krijgt nieuwe bekleding. We willen de bestaande kussen aanpassen zodat de rondzit wordt omgebouwd tot een vast bed van 2.00 x 1.40 m, maar ook als loungebank kan fungeren.
Tijdens de vakantie periode hebben we nieuwe inspiratie opgedaan en besloten om de achterzijde van de camper te voorzien van handgeschilderde zonnebloemen. Ook zijn de hymer-mobile letters op de platen opnieuw voorzien van een likje oranje verf. Met dank aan onze buurvrouw was dit een prachtige verrassing bij thuiskomst.
Inmiddels zijn we twee weken verder, er kwam een ander project tussendoor. Voordat we verder kunnen met het interieur moet de koelkast er toch uit. Zowel 220v als 12v geven geen teken van leven dus heb ik een expert ingeschakeld voor de diagnose. Voordeel is wel dat nu het keukenblok geheel kan worden aangepakt. De aan- en afvoer worden nagekeken en de gasleiding wordt ontdaan van vuil.































